sur hästägare idag grrrrrrr

Ja ni imorse kl 10 så var det dags för Kjelle träning i dressyr. Vi satte igång och efter en 20 minuter så kom första stoppet för mig . Häst jävlen tog tungan över bettet Hoppa av och rätta till tungan och upp igen sen efter en 10 min så var det dags igen . Hoppa av och la tungan till rätta under bettet igen sen tog det nog en 15 min så var det dags igen Hoppa av och fixade tungan till rätta och upp igen. 
Varför i Helvete gör han så här jag har kollat tänderna rättat till nacken och manken samt höftknölarna i fredags .
Blir så trött på det här man vill ju inte rida lektion längre . Tiden går ju åt att HOPPA AV OCH UPP IGEN !!!!
Nåväl var så förbannad så jag åkte till eko i vmo och köpte 2 nya bett rakt gummi bett och tre delat  träns bett har nu 2 delat tränsbett. Få se om detta kan ge ett bättre inverkan i munnen . 
Nu skall ni veta att har har köpt ettt dyrt tungfelsbett med spinner i mutten  för över 1000 kr + ett annat så min ekonomi går åt att hitta bett nu i månaden . 
Det lutar sig att man för nog rida bettlöst på honom . Har ju ett hackamore hängandes men jag tycker inte om detta att rida på.
 
Finns det någon där ute som har samma besvär ????????????
 
tacksam över lite tips på detta eländet . Med att lägga över tungan .!
 
 

Kommentarer
Postat av: Agnes Åberg

Dessa hästar, alltid konstiga idéer ;)

2012-11-19 @ 07:37:34
URL: http://agnessan.blogg.se
Postat av: C

Provat att tejpa bettet tror det är silicontejp? Körfolket brukar testa det för att få hästen att ta stöd. Andra ger lite strösocker innan ridningen för att få mer saliv med morot blir ju saliven orange. Ibland vill hästen ha ett riktigt tungt bett med tunga tyglar eller ett tunnt bett. De är allt bra knas alltså hästarna. Har samma problem och min vill ha en löst knäppt nosgrimma och inte bettet för högt i munnen.

Svar: Tack C . Där sa du nåt faktiskt så har jag haft bettet långt nere innan . så detta måste jag testa . Köpte ett rakt gummi bett och han verkar acceptera detta . Vi får se imon.. Kjelle hade inga bra tips. Tyvärr. Men detta skall vi reda ut .
Yvonne Emanuelsson

2012-11-20 @ 16:33:25
Postat av: C

Kan tänka mej att Kjelle tyckte det var skoj att se dej hoppa upp o ner från hästen hela tiden *S*
Vad hade han för tips?

2012-11-20 @ 16:34:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0